Facultad de Psicología - Universidad Autónoma de Madrid  
Pei-Chun Shih
 
 
Grupos de investigación:
 
eSalud-UAM
Tesis doctoral:
 
"GEDEON: GEnerador DE Oraciones en lenguaje Natural. Una aproximación computacional a los procesos de codificación gramatical." (Diciembre 1999)
Publicaciones y participación en congresos:
 
2015

Colom, R., Privado, J., García, L.F., Estrada, E., Cuevas, L., & Shih, P.C. (2015). Fluid intelligence and working memory capacity: Is the time for working on intelligence problems relevant for explaining their large relationship? Personality and Individual Differences, 79,75-80. [Full Text]

Román, F.J., García-Rubio, M.J., Privado, J., Kessel, D., López-Martín, S., Martínez, K., Shih, P.C.; Tapia, M.; Serrano, J.M., & Carretié, L. (2015). Adaptive working memory training reveals a negligible effect of emotional stimuli over cognitive processing. Personality and Individual Differences, 74, 165-170. [Full Text]
 
2014

Montoro, A., Shih, P.C., Román, M., Martínez-Molina, A. (2014). Spanish adaptation of Yamagishi General Trust Scale. Anales de Psicología, 30, 302-307. [Full Text]

Shih, P.C., & Peña, D. (2014). Serious Games For Psychological Testing: Social-Emotional Skills Assessment In Children. ISRII, Valencia, Spain. [PDF]

Shih, P.C., Calero-Elvira, A., Álvarez, C., & Rellán, E. (2014). An Internet-based CBT program for employees with work-related stress. ISRII, Valencia, Spain. [PDF]

Calero-Elvira, A., Santacreu, M., de la Torre, M., Purriños, C., & Shih, P.C. (2014). Therapeutic alliance in face-to-face and on-line interventions: is it the same? ISRII, Valencia, Spain. [PDF]

Marchena, C., Calero-Elvira, A., Prieto, R., Paredes, C., & Shih, P.C. (2014). The effect of the contact with the therapist on the compliance with tasks in an online CBT intervention for smoking cessation. ISRII, Valencia, Spain. [PDF]
 
2013

Colom, R., Román, F.J., Abad, F.J., Shih, P.C., Privado, J., Froufe, M., Escorial, S., Martínez, K., Burgaleta, M., & Quiroga, M.A. (2013). Adaptive n-back training does not improve fluid intelligence at the construct level: Gains on individual tests suggest that training may enhance visuospatial processing. Intelligence, 41, 712-727. [Full Text]

Colom, R., Stein, J.L., Rajagopalan, P., Martínez, K., Hermel, D., Wang, Y., Álvarez-Linera, J., Burgaleta, M., Quiroga, M.A., & Shih, P.C. (2013). Hippocampal structure and human cognition: Key role of spatial processing and evidence supporting the efficiency hypothesis in females. Intelligence, 41, 129-140. [Full Text]

Shih, P.C., Calero, A., Montaño-Fidalgo, M., & Montoro, A. (2013). Costs and benefits of the therapist's participation in Internet-delivered psychological treatments. ISRII, Chicago, USA. [PDF]

Calero-Elvira, A., Shih, P.C., Marchena, C., Prieto, R., & Álvarez, C. (2013). The role of therapist in a smoking cessation program: Effects on efficacy and adherence. ESRII, Linköping, Sweden. [PDF]

Shih, P.C., Caperos, J.M., & Sánchez, S. (2013). Behavioral Plasticity and Personality Traits in Trust Game. ISSID, Barcelona, Spain. [PDF]
 
2012

Shih, P.C., Calero, A., Montoro, & Marchena, C. (2012). Internet-delivered psychological intervention for insomnia. 30th International Congress of Psychology, Cape Town, South Africa. [PDF]

Shih, P.C., Montoro, A., Martínez, A., & Estrada, E. (2012). Trust behavior in a computerized investment game. 30th International Congress of Psychology, Cape Town, South Africa. [PDF]

Shih, P.C., Román, F.J., Montoro, A., Estrada, E., Quiroga, M.A., Martínez, K., Burgaleta, M. & Colom, R. (2012). Conexiones en el sistema límbico: divergencia entre medidas Q y T de confianza. AIIDI, Murcia, España. [PDF]
 
2011

Martínez, K., Burgaleta, M., Román, F.J., Escorial, S., Shih, P.C., & Colom, R. (2011). Can fluid intelligence be reduced to "simple" short-term storage? Intelligence, 39, 473-480. [Full Text]

Quiroga, M.A., Santacreu, J., Martínez-Molina, A., Montero, A., & Shih, P.C. (2011). Evaluación Informatizada de la Atención para Niños de 7 a 11 Años: El DiViSA-UAM y el TACI-UAM. Clínica y Salud, 32, 3-20. [Full Text]

Shih, P.C., & Estrada, E. (2011). Si el profesor trabaja, ¿el alumno también? Factores elicitadores de la conducta proactiva en el e-learning. RELADA - Revista Electrónica de ADA-Madrid, 5, 11-19 [Full Text]

Shih, P.C., Montoro, A., Estrada, E., & Requena, L. (2011). Intelligence and Interpersonal trust. Is it smart to trust others? European Congress of Psychology 2011. Istanbul, Turkey. [PDF]

Shih, P. C., Montoro, A., Martínez, A., & Santacreu, J. (2011). Social behavior from an integrationist framework: simultaneously studying disposition and situation. ISSID 2011. London, UK. [PDF]

Shih, P.C., Montoro, A., Montaño, M., & Estrada, E. (2011). Using modeling in Online therapy: Influence of a "fake patient" on the participants' behavior. EACBT 2011. Reykjavik, Iceland. [PDF]

Montoro, A., Shih, P.C., & Estrada, E. (2011). Propiedades psicométricas de la adaptación al castellano del TEIQue-SF: Fiabilidad y validez convergente. AIIDI 2011. Castellón, España. [PDF]
 
2010

Colom, R., Martínez-Molina, A., Shih, P.C., & Santacreu, J. (2010). Intelligence, working memory, and multitasking performance. Intelligence, 38, 543-551. [Full Text]

Colom, R., Quiroga, M.A., Shih, P.C., Martínez, K., Burgaleta, M., Martínez-Molina, A., Román, F.J., Requena, L., & Ramírez, I. (2010). Improvement in working memory is not related to increased intelligence scores. Intelligence, 38, 497-505. [Full Text]

Montaño, M., Shih, P. C., Calero, A., Montoro, A., & Santacreu, J. (2010). Pacientes virtuales como recurso para tratamientos conductuales on-line. Congreso Internacional sobre Avances en Tratamientos Psicológicos. Granada. [PDF]
 
2009

Botella, J., Peña, D., Contreras, M.J., Shih, P.C., & Santacreu, J. (2009). Performance as a function of ability, resources invested, and strategy used. The Journal of General Psychology, 136, 41–69. [Full Text]

Colom, R., Haier, R.J., Head, K., Álvarez-Linera, J., Quiroga, M.A., Shih, P.C., & Jung, R.E. (2009). Gray matter correlates of fluid, crystallized, and spatial intelligence: Testing the P-FIT model. Intelligence, 37, 124-135. [Full Text]

Hernández, J.M., Lozano, J.H., Shih, P.C., & Santacreu, J. (2009). Validez convergente de dos pruebas de evaluación de la minuciosidad. Psicothema, 21, 133-140. [Full Text]

Shih, P.C., Martínez-Molina, A., Leone, M.S., & Santacreu, J. (2009). T-data, why not? On R.B. Cattell's steps. ISSID 2009. Chicago, USA. [PDF]

Shih, P.C., Rodríguez-García, A., & Santacreu, J. (2009). Helping online therapists: An integrated tool for "guided Internet-delivered treatments". 39th EABCT Annual Congress. Dubrovnik, Croacia. [PDF]
 
2008

Colom, R., Abad, F.J., Quiroga, M.A., Shih, P.C., & Flores-Mendoza, C. (2008). Working memory and intelligence are highly related constructs, but why. Intelligence, 36, 584-606. [Full Text]

Peña, D., Contreras, M.J., Shih, P.C., & Santacreu, J. (2008). Solution strategies as possible explanations of individual and sex differences in a dynamic spatial task. Acta Psychologica, 128, 1-14. [Full Text]

Shih, P.C., Martínez-Molina, A., & Muñoz, M.D. (2008). The Navigation Experience in an Online Activity: Related Variables to User Satisfaction. In Proceedings of World Conference on Educational Multimedia, Hypermedia and Telecommunications (pp. 1484-1493). Chesapeake, VA: AACE. [Full Text]

Shih, P.C., Capote, E., Martínez, A., Santacreu, M., & Hernández, J.M. (2008). Inteligencia, personalidad y medidas de rendimiento académico. X Jornada de la Sociedad Española para la Investigación de las Diferencias Individuales (SEIDI). Salamanca. [PDF]
 
2007

Colom, R., Escorial, S., Shih, P.C., & Privado, J. (2007). Fluid Intelligence, Memory Span, and Temperament Difficulties Predict Academic Performance of Young Adolescents. Personality and Individual Differences, 42, 1503–1514. [Full Text]

Martínez-Molina, A., Muñoz, M.D., & Shih, P.C. (2007). Patrones de comportamiento en entornos Web de aprendizaje. Actas del VIII Congreso Internacional de Interacción Persona-Ordenador, 83-86. [PDF]

Quiroga, M.A., Hernández, J.M., Rubio, V., Shih, P.C., & Santacreu, J. (2007). Influence of impulsivity-reflexivity when testing dynamic spatial ability: Sex and g differences. The Spanish Journal of Psychology, 10, 294-302. [PDF]

Shih, P.C., Martínez, A., Santacreu, M., & Capote, E. (2007). Predictive validity in objective risk task tests. Xth European Congress of Psychology. Praga, República Checa. [PDF]
 
2006

Colom, R., Rebollo, I., Abad, F.J., & Shih, P.C. (2006). Complex Span Tasks, Simple Span Tasks, and Cognitive Abilities: A Re-Analysis of Key Studies. Memory & Cognition, 34(1), 158-171. [Full Text]

Colom, R., Rubio, V., Shih, P.C., & Santacreu, J. (2006). Fluid intelligence, working memory and executive functioning. Psicothema, 18(4), 816-821. [PDF]

Colom, R., Shih, P.C., Flores-Mendoza, C., & Quiroga, M.A. (2006). The Real Relationship between Short-Term Memory and Working Memory. Memory, 14(7), 804-813.

Shih, P.C., Muñoz, D., & Sánchez, F. (2006). The effect of previous experience with information and communication technologies on performance in a Web-based learning program. Computers in Human Behavior, 22(6), 962-970. [Full Text]

Colom, R., & Shih, P.C. (2006). Funcionamiento ejecutivo e inteligencia. VIII Jornada de la Sociedad Española para la Investigación de las Diferencias Individuales (SEIDI). Madrid. [PDF]

Shih, P.C., Andrés, M., Martínez, A., & Muñoz, D. (2006). How to design effective work teams. 26th International Congress of Applied Psychology. Atenas, Grecia. [PDF]

Santacreu, J., Capote, E., Narváez, M., Santacreu, M., & Shih, P.C. (2006). Divergence between T and Q Data: A problem yet to be solved. 26th International Congress of Applied Psychology. Atenas, Grecia. [PDF]

Shih, P.C., Martínez, A., Muñoz, D., & Andrés, M. (2006). Identificando estilos de comportamiento Web. VIII Congreso Internacional sobre el Estudio de la Conducta. Santiago de Compostela. [PDF]
 
2005

Botella, J., Leal, O., Moreno, L., Shih, P.C., Santacreu, J. (2005). Un estudio experimental de la conducta de cooperación en una situación natural/An experimental study of cooperation in a natural setting. Revista Mexicana de Análisis de la Conducta, 31(2), 261-281.

Colom, R., Abad, F.J., Rebollo, I., & Shih, P.C. (2005). Memory Span and General Intelligence: A Latent-Variable Approach. Intelligence, 33, 623-642. [Full Text]

Martínez, L., Requena, L., Hernández, J.M., Shih, P.C., & Santacreu, J. (2005). Objective assessment of the interactive style collaboration. 8th European Conference of Psychological Assessment.

Martínez, L., Santacreu, J., Hernández, J.M., Shih, P.C., & Requena, L. (2005). Evaluación objetiva de la personalidad: dos medidas diferentes para la evaluación de tendencia al riesgo. 30 Congreso Interamericano de Psicología.
 
2004

Colom, R., & Shih, P.C. (2004). Is working memory fractionated onto different components of intelligence? A reply to Mackintosh and Bennett (2003). Intelligence, 32, 431-444. [Full Text]

Muñoz, D., Sánchez, F., & Shih, P.C. (2004). ICT attitudes and performance in online training programs. 28th International Congress of Psychology. [PDF]

Shih, P.C., Muñoz, D., Sánchez, F., & Maté, R. (2004). Quantifying user-navigation patterns: a methodology proposal. 28th International Congress of Psychology.[PDF]
 
2003

Colom, R., Contreras, MªJ., Shih, P.C., y Santacreu, J. (2003). The assessment of spatial ability through a single computerized test. European Journal of Psychological Assessment, 19(2), 92-100.

Sánchez, F., Muñoz, D., Maté, R., y Shih, P.C. (2003, Octubre). Estudio sobre patrones de navegación en un aula virtual para la formación universitaria. II Congreso de Enseñanza de la Psicología: Espacio Europeo de Educación. Valencia. [Abstract]

Shih, P.C., Maté, R., y Losada, A. (2003, Octubre). El sistema HADOR en el programa de innovación docente de la Facultad de Psicología de la UAM. II Congreso de Enseñanza de la Psicología: Espacio Europeo de Educación. Valencia. [Abstract]
 
2002

Sánchez, F., Shih, P.C., Muñoz, D., y Maté, R. (2002, Julio). How do non-expert users deal with a Web-based environment? An empirical study. XXV International Congress of Applied Psychology. Singapore. [PDF]

Shih, P.C., Muñoz, D., Sánchez, F., y Caballero, A. (2002, Julio). Training trainers in the application of new information technologies within a virtual learning environment. XXV International Congress of Applied Psychology. Singapore. [PDF]
 
2001

Botella, J., Contreras, M.J., Shih, P.C., y Rubio, V. (2001). A failure of two short test for detecting vigilance decrements. European Journal of Psychological Assessment, 17, 48-55.

Contreras, M.J., Colom, R., Shih, P.C., Álava, M.J., y Santacreu, J. (2001). Dynamic spatial performance: Sex and educational differences. Personality and Individual Differences, 30, 117-126. [Full Text]

Hernández, J.M., Shih, P.C., Contreras, M.J., y Santacreu, J. (2001). El efecto de la competencia y la eficacia en la evaluación objetiva de la transgresión de normas. Análisis y Modificación de Conducta, 112, 205-227.
 
2000

Botella, J., Contreras, M.J., Shih, P.C., García-Leal, O., y Santacreu, J. (2000). El rendimiento en situación de doble tarea como medida de la capacidad para la tarea primaria. Estudios de Psicología, 64, 41-53.
 
   
   
 
2001-2015 © Pei-Chun Shih || Última actualización: 02-06-2015